Onze school piustien

dinsdag 4 februari 2014

Isvag


We zijn zopas met de klas een bezoekje gaan brengen aan ISVAG (Intercommunale voor Slib- en Vuilverwijdering van Antwerpse Gemeenten
wij gaan meer vertellen over

*Het onthaal en Rondleiding


*De weegbrug


*De torens

--------------------------------------------------
De rondleiding
we zijn met de fiets naar ISVAG gegaan .
Die bevind zich op de Boomstesteenweg , Toen we daar aankwamen werden we naar een zaal gebracht waar we meer uitleg kregen . Toen kregen we een korte film te zien hoe het vuil naar Isvag werd gebracht en werd verbrand. Daarna gingen we beginnen met de rondleiding , we kregen een helm,een bril en een oor apparaatje voor de veiligheid en zodat we de vrouw haar uitleg boven het lawaai van de fabriek hoorden.

                           

De weegbrug 
we zijn als eerst de weegbrug tegengekomen en we mochten er met de hele klas op staan we wogen ongeveer 1500 kilogram . Vergeleken met het afval dat hier bijna dagelijks binnenkomt is dat niks.De vuilniswagens komen twee keer op de weegbrug ,1 keer als ze geladen zijn en 1 keer als al het afval weg is . Zo weten ze hoeveel (ton of kg) afval er is binnengebracht.






De toren of de schouw
Na de lange weg door het hele zuiveringssysteem moeten de rookgassen voldoen aan de strikte normen voor ze eindelijk de schouw in kunnen. de witte rook of pluim bestaat uit kleine druppels waterdamp.De kwaliteit van de rookgassen word goed in het oog gehouden door een meetinstallatie, met speciale sondes voor elke oven.
Deze  stoffen worden constant gecontroleerd op aanwezigheid :
- CO, koolstofmonoxide
- HCI, chloriden
-NOx, stikstofoxiden
- SO2, zwaveldioxide
- stof, totaal stofgehalte
- totaal koolstof, totaal organische gebonden koolstof
- dioxines
(de filtering)
zo komen er geen of nauwelijks schadelijke stoffen vrij in de lucht !!

















En dan de verbranding , al het afval word verbrand tot er niets meer van over is behalve as .
eerst word het via e kraan ineen grote bak gegooid zodat ze niet te groot zijn . en dan worden ze verbrand, daarna gaat het as nog langs een magneet zodat alle ijzerstukken eruit gehaald worden die kunnen anderen dan nog gebruiken . En het as word dan bijvoorbeeld dan gebruikt voor wegen te maken ofzo .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten